Het 'ambulante' leven van....

29 september 2020
Lauren Hammink

Inmiddels ben ik al weer een jaar in dienst bij BuitenhekPlus. Een bewogen jaar, mede door de Corona crisis en de invloed die de maatregelen heeft op ons werk. Maar ook een bewogen jaar door interessante projecten en door een nieuwe rol binnen BuitenhekPlus.

Het 'ambulante' leven

Uitgerust en met veel zin begon ik in september 2019 aan mijn eerste werkdag. Ik had al snel door dat mijn werkdagen en -weken er heel anders uit zouden zien dan voorheen: voor afspraken met de auto naar klanten in het hele land, een dag thuiswerken en dan weer een dag op kantoor voor overleg met collega's. Op mijn tweede werkdag mocht ik voor een sessie met een projectgroep naar Middelburg, maar het was prima als ik dan de dag erna thuis zou werken. Thuiswerken? Ik was gewend om 5 dagen per week op kantoor te zijn.

Dit 'ambulante' leven bevalt me goed, soms moet ik naar een uithoek van Nederland en maak ik een lange dag, maar daar staat tegenover dat ik de volgende dag weer thuis kan werken om zaken uit te werken. En ik was in het begin wel eens bang dat ik het teamgevoel zou missen met collega's, maar we zien en bellen elkaar regelmatig en weten van elkaar hoe de kat heet en waar we naar op vakantie gaan.

De rol als adviseur

Ook mijn rol als adviseur bij de klant veranderde. In het begin ging ik vooral mee ter ondersteuning van de senioren. Daardoor, en mede mogelijk door mijn jeugdige uitstraling en beperkte lengte (twee turven hoog zoals mijn vorige manager zei), zagen klanten mij vooral als junior. Ik kreeg zelfs een keer de vraag of ik net van school kwam! 'Hallo, ik ben 31 jaar oud en werk al 8 jaar: ik stuurde in mijn vorige baan een team aan van 15 man!' dacht ik soms.

Inmiddels heb ik in dit jaar al veel kennis opgebouwd en werk ik al zelfstandig aan diverse opdrachten bij klanten. Uiteraard blijft afstemmen en feedback zoeken belangrijk, want uitgeleerd ben je in dit vak nooit.

 

 

 

Het 'ambulante' leven van....

Onze klanten

Onze klanten zijn vooral gemeenten en andere lokale overheden zoals veiligheidsregio's, GGD's, omgevingsdiensten en culturele- en welzijnsorganisaties. Ik was gewend om met commerciële klanten te werken met strakke deadlines. Dat betekent snel schakelen en omgaan met grote budgetten. Ik was heel benieuwd hoe dit bij overheden zou zijn.

En eerlijk toegegeven, ik dacht niet meteen: 'gemeenten, spannend!'. Maar al snel verbaasde ik me erover hoe breed de dienstverlening is, hoeveel producten onze klanten aanbieden en hoe groot en hoe breed de verantwoordelijkheden zijn. Bijvoorbeeld een gemeente, die enerzijds de paspoorten uitgeeft aan inwoners en anderzijds verantwoordelijk is voor enorme budgetten binnen het sociaal domein en in een sociaal wijkteam te maken krijgt met een enorme diversiteit aan problemen en casussen.

Ook begon het me op te vallen hoe vaak het woord 'gemeente' werd genoemd in het nieuws, in welke diverse contexten en waarvoor ze allemaal verantwoordelijk zijn. En dat alles in een politieke context en gelieerd aan een gemeenteraad en college van B&W dat elke 4 jaar wisselt.

Er zijn denk ik weinig organisaties die vergelijkbaar zijn met een gemeente als het gaat om de breedte van dienstverlening, producten en verantwoordelijkheden. Ik heb hier veel bewondering voor en mijn vooroordeel over dat gemeenten misschien een tikkeltje saai zijn, is als sneeuw voor de zon verdwenen.

En ik kan concluderen dat ook in dit werk strakke deadlines gelden, er soms snel maar soms ook een tikkeltje traag geschakeld wordt en er oog is voor geld, maar gelukkig ook voor kwaliteit en zorgvuldigheid.

Conclusie: helemaal op mijn plek!

Na een jaar als adviseur bij BuitenhekPlus kan ik concluderen dat zowel de rol als adviseur, de klanten, de manier van werken en BuitenhekPlus als bureau heel erg goed bij mij past. Ik zit helemaal op mijn plek! En sinds deze zomer heb ik de rol van interne coördinator op me genomen. In deze rol houd ik de planning en inzet in de gaten van de adviseurs en bij nieuwe opdrachten stem ik af met de adviseurs wie deze opdracht gaat vervullen. En daarnaast ben ik betrokken bij de verdere ontwikkeling van het sectorale functiewaarderingssysteem voor gemeenten (HR21), waarbij ik deelneem aan diverse overleggen, onder andere met de VNG en de stuurgroep (samenwerking met Leeuwendaal en RheiGroup). Binnen BuitenhekPlus ben ik daarnaast opleidingscoördinator voor de trainingen die wij aanbieden.

Ik zie er naar uit om de komende jaren nog veel te leren en aan mooie opdrachten en projecten mee te mogen werken vanuit BuitenhekPlus!